Peluang Kedua..

Assalamualaikum & salam Perjuangan

Hi uols! Since bulan ini adalah bulan yang cukup kritikal buat aku yang cukup getir untuk lalui ujian daripada Allah swt. Alhamdulillah mungkin Allah inginkan sesuatu dariku untuk-Nya. Baru hari ini ada kekuatan untuk ku menulis artikel ini.
Bila emak aku dikejarkan ke emergency Hospital Tuaran akibat sesak nafas buat aku tersentak seketika. Emak diletakkan ZON kritikal, masa tu aku sendirian memikirkan kepada siapa harus aku mengadu, selain Allah swt. Sakit memang sakit, apatah lagi bila doktor memanggil dan memberitahu jantung emak terhenti seketika, dan pihak hospital membuat CPR dan perlu bantuan pernafasan. Ketika itu aku hampir tersungkur dan terduduk bila doktor memberitahu segala kemungkinan akan berlaku, it's mean 50-50 kerana kak bergantung sepenuhnya kepada bantuan pernafasan.
Tersandar aku pada dinding ketika itu, sejam kemudian pakcik dan makcik aku datang daripada Papar, aku mula menitiskan air mata, ketika itu kekuatan pada diri mula ada, bila tiba teman daripada Tuaran 24FIT juga iaitu coach Ajijah dan Coach Phikun juga sedikit melegakan hati ini. Allahu Rabbi besar kuasa Mu ya Allah menghadirkan insan yang benar-benar aku hargai. Terima kasih  ya Allah.

Tak siapa tahu apa yang terjadi sebenarnya. Pada jam 1.25am mak dikejarkan ke emergency hospital Queen 1, aku berseorangan memandu kereta ku mengekori ambulan dari belakang. Keadaan jalan tak lah sibuk seperti siang hari lengang dan tak berkenderaan. Ketika itu fikiranku melayang air mata mula mengalir aku yang ada dalam kepalaku soalan demi soalan. 

Setiba di HQE1, emak ditempatkan di zon kritikal kecemasan lagi, masa tu aku tak tahu apa sebenarnya berlaku? Ketika itu perasaan aku tak dapat digambarkan bagaimana? Sehingga pagi baru aku dipanggil oleh doktor bahawa mak kena infaction pada pundi kencing dan kidney serta perlu dibuat dialisis darah kerana kandungan asid juga tinggi. Namun tetap ada risiko iaitu masa dialisis kemungkinan jantung pesakit akan terberhenti. Ya Allah antara mahu dan tak mahu untuk aku sign borang kebenaran untuk lakukan prosedur tersebut.

Mak dipindahkan ke ICU pagi tu juga, keadaan emak memang tidak sedarkan diri. Masa tu Tuhan saja yang tahu apa yang aku rasa dan betapa aku jatuh bila  berhadapan situasi ini. Hampir seminggu mak ditempatkan dalam ICU dan hampir 3 hari emak belum sedar dan masih bergantung dengan oksigen. Sengsara aku melihat keadaan mak jarum kiri dan kanan tangan, tube dihidung, jarum dialisis darah di leher, alat bantuan pernafasan dimulut. Allahu Rabbi, masa tu nak menangis pun tak larat dah memang tak mampu aku melihat.

Alhamdulillah.. seminggu di ICU mak dipindahkan ke General Medical Wad, syukur emak masih dipantau, walaupun keadaan stabil masih ada infaction lagi. Bila doktor maklumkan kidney mak masih lagi infaction. Apapun aku mula sujud syukur mak menunjukan tanda positif. Hampir seminggu emak dalam wad.

Apa pun terjadi aku bersyukur bila peluang diberi kepada mak. Ketika doktor memberitahu jantung emak terhenti seolah sebahagian nyawa ku melayang. Aku bersyukur bila mak dah keluar hospital walaupun kondisi tak lah seperti sediakala, namun aku percaya Allah swt telah memberi peluang kedua kepadanya.

Peluang itu cukup bermakna bila nafas masih diberi, bila degupan jantung itu masih berdegup dan bila nyawa itu dikembalikan kepada manusia, ketika itu aku sedar keajaiban Allah sedang berlaku. Saat  aku bersendirian air mata mula mengalir dan saat itu aku melihat kebesaran ilahi, dalam sujud ku hanya doa yang mampu aku lafazkan pasrah, redha dan ku serah segalanya kepada ilahi. Allah Rabbi Tuhan yang satu Allah swt.

No comments: