Erti Ramadan Kali ini (Ramadan yang dirindui)

Assalamualaikum & Salam Perjuangan!

Hi uols! Ramadan telah berlalu meninggalkan kita, kini Syawal menjelma masih belum terlambat untuk aku mengucapkan selamat hari raya aidilfitri buat umat islam. Ramadan yang dirindui itu yang cuba untuk aku luahkan dan sampaikan ketika ini. 


Entah bagaimana untuk memulakan cerita, banyak yang aku pelajari pada ramadan kali ini. Banyak benda yang aku lepaskan dengan rela hati dan melepaskan apa yang adakalanya ada teman bersependapatan kenapa mesti lakukan sedemikian sedangkan ada hak yang harus dituntut.

Sampai bila untuk menuntut?? Sedangkan usia kita semakin hari semakin dimamah usia. Ramadan kali ini buat seluruh jiwaku biarlah aku bersihkan rasa hati dan pedih serta sakit yang ku tanggung ini dilepaskan begitu saja. Mengikhlaskan apa yang diberi walaupun adakalanya terpaksa tapi aku harus redha atas apa yang telah berlaku.

Ramadan kali ini mengajar aku erti emosional yang harus aku kawal dan jaga, aku tahu bukan mudah untuk mengawal emosi dalam keadaan yang tidak stabil dan apatah lagi diuji dalam bulan ramadan ini. Allahu akhbar! Apa yang mampu aku katakan, bila melepaskan sesuatu perkara berat terasa ringan dibahu selama ini dipikul hanya itu yang mampu aku lafazkan.

Merelakan hati dan let it go everything make me feel comfortable, walaupun aku tahu sedikit sebanyak merugikan diri aku sendiri, but sampai bila pentingkan dirikan. Rasa rugi dan hina jika aku lebih mementingkan diri sendiri. Apapun ramadan kali ini membawa seribu erti dalam kehidupan aku kali ini.

Ku lunturkan sedikit ego, ku tundukkan nafsu demi kebaikan diri sendiri. Ku pujuk hati dan jiwaku agar lebih ikhlas dan lebih banyak memberi dalam kehidupan ini dan peringatan buat diri jangan berharap kepada balasan daripada sesiapa. Ingat janji Allah swt rebut peluang di tanah akhirat kelak.




No comments: