Antara perkara yang perlu anda kena tahu dalam Bisnes

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Assalamualaikum! Hi uols! Agak lama tidak update weblog ni setelah sekian lama dengan aktiviti yang cukup padat seharian yang dilalui. Sedar tak sedar kita berada dipenghujung tahun dah, oh ya hampir terlupa Salam Maulidur Rasul dan selamat menyambut hari natal buat rakan-rakan yang beragama kristian.

Dalam dunia bisnes ini tak kira bisnes apa yang kita lakukan atau jalankan, apatah lagi bisnes online. Anda kena pastikan yang anda mampu menguruskannya dengan baik.


Antara perkara yang perlu anda kena tahu dan penting adalah dalam bisnes tak kiralah online atau bisnes offline adalah:
  1. Rekod keluar masuk urus niaga (Buku Kira-Kira/Akaun)
  2. Cash atau tunai yang Cukup.
  3. Internet Banking (tak kira akaun simpanan atau semasa)
Rekod Keluar Masuk Urus Niaga:
Segala urus niaga atau transaksi sama ada aliran keluar masuk kewangan, stok atau pembelian perlulah direkodkan apatah lagi segala resit pembelian perlulah disimpan sebagai rekod.

Cash atau Tunai yang Cukup:
Sedia maklum dalam menjalankan apa-apa jenis bisnes Cash atau Tunai perlulah mencukupi bagi transaksi yang memerlukan tunai.

Internet Banking:
Dalam zaman kini kita sebagai peniaga harus memiliki Internet Banking tak kiralah akaun simpanan atau akaun semasa kerana ini penting bagi mereka yang menjalankan bisnes 2 dalam 1 bagi memudahkan transaksi lebih mudah dan cepat kepada pelanggan kita. Perlu diingatkan anda kena pastikan transaksi online banking yang dilakukan oleh pelanggan anda adalah tepat dan anda tidaklah tertipu.

Sebagai peniaga online juga, anda haruslah meletakkan atau mempamirkan harga, jangan asyik letak PM, INBOX, SMS or WhatApps, kerana anda membazir masa untuk semua itu. Ceritalah serba sedikit tentang produk atau service anda dengan jujur, gunalah testimonial yang betui, adalah lebih baik jika testimonial itu dilakukan pada diri anda sendiri.

9 Tips untuk bisnes online:


Okeylah next entri akan aku share lagi info berguna bagi kita nak memulakan bisnes secara online. Jangan lupa like pages aku http://www.facebokk.com/LCLegasi untuk info lanjut tentang #onexox.

No comments: