Misiku Perodua Kelisa

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Assalamualaikum! Hi uols!! Alahai dah nak setahun tak update weblog ni.. sejak berpindah ke Sabah dan komitmen kerja tak menentu ni membuat aku tidak ingat pada dunia blogger ni. Okeylah memandangkan dah buka balik weblog ni nak share lah cerita dan aktiviti nak kata baru tak la baru sangat tapi dalam tahun ni juga lah hehe..

Kalau tahun lepas dapat saja 'Cik Lisa A.K.A Kelisa aku bawa ke Kundasang, Biar lama kat Tanah semenanjung Ternyata Cik Lisa mampu tawan jalan ke Kundasang ^_^, start dari itu aku nekad untuk membawa beberapa misi membawa Cik Lisa ke Labuan dan Brunei, Then Mission Completed.

Tanah Tinggi Kundasang
Februari lepas masa cuti raya cina aku berkesempatan ke Labuan dengan membawa Cik Lisa aku dengan menaiki ferry dari Terminal Menumbok. Well masa pegi tu cuaca agak baik dan selesa tapi bila balik tu laut bergelora perjalanan mengambil masa dalam 2 jam jugalah dalam kereta. Kebetulan hari yang aku pergi tu keesokan harinya adalah perasmian UTC Labuan, sempatlah ronda-ronda kat UTC tu sbb hotel yang aku tinggal tu berdekatan dengan UTC.

Kecil dihadapan hehe

UTC Labuan
Selama 2 hari di Labuan sempatlah juga menjelajah pulau Labuan dari hujung ke hujung juga habis segala ceruk aku bawa Cik Lisa termasuklah melawat kawan yang tengah berpantang ketika itu balik ke Labuan hehe...

Selang beberapa bulan, Bulan Mei lalu sebelum Ramadan kebetulan cuti Pesta Kaamatan, aku mengambil keputusan meneruskan misi membawa Cik Lisa ke Brunei Darussalam. Huh!! Jangan terkejut dan jangan tak percaya okey! Kecil-kecil Cik Lisa aku yang comel tu boleh jalan jauh okey! Biar usianya dah 11 tahun pada tahun ini, Alhamdulillah Cik Lisa tetap mantap dan cun di atas jalan raya.

Perjalanan dari rumah aku di Tuaran sampai ke Lawas, Sarawak. Alhamdulillah dalam jam 2 petang aku tiba di Lawas dan menginap di hotel Sri Malaysia, saja nak rehat semalam kat Bandar Lawas, lagipun yang drive aku sorang jer mak aku duk sebelah jadi mem besar.

Pada keesokan pagi selepas sarapan dan mengisi minyak penuh, perjalanan diteruskan ke Brunei, untuk memasuki Brunei kita kena lalu Limbang dan juga Miri. Dan jangan terkejut antara Limbang dan juga Miri kita akan masuk ke tanah Brunei. So tak hairanlah kalau banyak cop passport ^_^

Sampai saja di imigresen Miri bermulalah kita akan masuk ke imigresen Brunei Darussalam. Ketika aku pergi musim cuti so kesesakan memang berlaku dan terpaksa tunggu giliran yang panjang. bila melepasi saja post kawalan imigresen apa lagi 'WELCOME TO BRUNEI DARUSSALAM' lah jawabnya... perghhh!! Misi bawa Cik Lisa jejak tanah Brunei dah tercapai ketika tu. kami masuk tanah Brunei kira2 dalam jam 3 petang jugalah sebab perjalanan daripada Lawas nak ke Brunei kami banyak berhenti sebab sign board nak ke Brunei sepanjang jalan antara Lawas dan Limbang memang kurang, so uols dinasihatkan kalau nak ke Brunei kena rajin bertanya supaya tak sesat jalan.

Well.  Sepanjang 2 hari di Brunei kami melawat beberapa kawasan dan tempat yang selalu orang sebut antaranya, Muzium kebesaran Brunei yang menyimpan koleksi peribadi kerabat di raja,  kat dalam muzium ni tak boleh ambil gambar kecuali kawasan yang dibenarkan sahaja. Selain tu, sempat jugalah berkunjung ke masjid Jame’ Asr Hassanil Bolkiah dan masjid Sultan Omar Ali Saifuddien. Selain tu, sempat jugalah melawat luar kawasan Istana Nurul Iman yang terletak di Bukit Lumadin, Jalan Tutong. Sempat juga abadikan kenangan di depan pintu pagar Istana Nurul Iman. Selain tu, sempat jugalah berkunjung ke Pasar Malam Gadong dan sekitar bandar Brunei, yang paling best sempat jugalah shopping perfume kat Kompleks Yayasan Hassanal Bolkiah.

Istana Darul Iman
Urus niaga atau mata wang digunakan adalah dolar Brunei yang di panggil ringgit juga, huh!! Nak bagitahu dan jangan terkejut kalau berurusan niaga tetiba dapat duit singapore tak perlu risau sebab di Brunei boleh menerima singapore dolar cuma duit kita sahaja tidak diterima kecuali di Muzium Regalia atau Muzium Kebesaran Diraja Brunei mereka boleh menerima duit Ringgit.

Masjid Jame' Asr Hassanil Bolkiah
Masjid Sultan Sultan Omar Ali Saifuddien
Okeylah cukup setakat ini cerita tentang Brunei, hujung tahun kemungkinan akan ke Brunei lagi, kali ni trip family besar sikit hehe.. Adiosazz!!