Journal 2015 - # 879

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

GST!! Rakyat Belum Bersedia!!

Assalamualaikum! Hi uols! 1 April 2015 telah tiba, Goods and Services Tax (GST) khabar gembira kepada pengilang, pemborong, peniaga, golongan berpendapatan tinggi tapi tidak kepada golongan berpendapatan sederhana atau orang kampung. Rata-rata yang yang merungut bukan setakat barangan runcit naik malahan ada peniaga mengambil kesempatan dengan menaikkan harga barangan.

Bukan itu saja peniaga yang tidak berdaftar dengan Kastam pun mengambil kesempatan dengan menaikkan harga barangan. Sebenarnya Rakyat masih belum bersedia dengan GST yang diadakan oleh Kerajaan kerana nilai 6% yang dikenakan terlalu membebankan terutama sekali kepada golongan luar bandar atau lebih tepat orang kampung, bagi mereka 6% itu terlalu besar. Bagi golongan berpendapatan sederhana atau rendah jika dulu belanja dapur sebulan RM300 kini lebih kemungkinan meningkat kepada RM400 ke RM450 sebulan. 

Ketika ini isu kenaikan harga tambah nilai iaitu topup juga terkena tempias. Walaupun caj 6% dikenakan namun isu ini harus dipandang serius sebab pengguna topup bukan dikalangan orang bekerja sahaja malahan termasuk pelajar sekolah dan IPT/S. 

Seharusnya perlaksanaan GST ini perlu dilakukan secara berperingkat atau caj 6% dikurangkan kepada amount yang kecil. Mungkin ia baik untuk pembangunan negara tapi tidak kepada golongan orang kampung yang tiada pendapatan tetap atau kecil. Perkara yang paling penting sekali adalah barangan keperluan harian seperti gula, kopi, milo, kicap, sos, dan sebagainya, seharusnya tidak dikenakan GST ini kerana ia adalah keperluan asas rakyat Malaysia. Pihak berwajib patut memantau harga tak kira peniaga yang telah daftar GST atau tidak. 

No comments: