Journal 2013 - # 412

Hi uols! Salam Ilmu salam taqwa utk uols, harap uols sihat2.. a little bit busy today how far i need to finish everything with life time.. arini kira da 5 ari aku berposa dalam bulan syahban x lama lg nk ramadan. Well arini aku nk share dgn korg bkn pasal ramadan maybe tomorrow ok! But today aku nk share pasal resepi juadah berbuka posa aku arini. Hmm.. memandangkan sebelum ni aku janji nak share pasal masakan 'Nangka Ampap' now arini aku nk share resepi ni utk uols.


'Nangka Ampap'

Bahan A
1 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit halia hidup
sedikit kunyit hidup
sedikit kelapa parut

Bahan B
nangka muda
ikan masin (potong kecil)
Olive oil (nak guna minyak sawit pun boleh)
garam
serbuk perasa (boleh d gantikan dengan gula)
sedikit air

Cara-cara
1. potong nangka muda ikut cita rasa kemudia rebus seketika biar lembut sedikit dan masukkan sedikit garam.
2. tumbuk Bahan A sehingga lumat.
3. panaskan minyak dan masukkan Bahan A sehingga sedikit kekuningan kemudian masukan ikan masin tumis sehingga naik aroma.
4. kemudian masukkan nangka yg telah d rebus gaul sehingga sebati, masukkan sedikit garam, serbuk perasa dan masukkan air. (air yg d masukkan tidak terlalu banyak utk menumis sahaja)
5. Tumis sehingga sebati dan sedia utk dihidang.

No comments: