Journal 2013 - # 410

Hi uols! Salam Ilmu salam taqwa utk uols, arini aku cuba untuk menyempatkan diri utk update weblog ni, at least ada bahan utk d kongsi bersamakan.

Okey!! arini aku nk share resepi plak.. isnin lepas aku baru cuba utk memasak nangka tumis. Well kita selalu masak nangka muda ni gulai kari, gulai lemak atau kerabu or klau org kt sabah slalu buat nangka ampap yg ni resepi aku akan share next time okeis tp arini aku nk share nangka muda tumis ikan masin, resepi ni aku olah sndiri x tau la klau uols pernah cuba atau blom. So here we go the resepi okeis!


Nangka Muda Tumis Ikan Masin
Nangka muda Tumis Ikan Masin
Bahan-Bahan:
1 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit halia
sedikit kunyit hidup
sedikit ikan masin (potong dadu)
Nangka muda
1 batang serai
sehelai daun limau purut
cili padi (ikut rasa)
garam (ikut rasa)
serbuk perasa (nak guna gula pun boleh tp rasa x akan rs asli ler)
minyak zaitun (guna minyak masak biasa pun boleh)
sedikit air (untuk menumis)

Caranya:
1. Potong nangka muda mengikut cita rasa dan rebus dgn garam sehingga lembut.
2. Tumbuk bawang merah & putih, halia, kunyit & cili padi. (serai d ketuk)
3. Tumis bahan nombor 2 bersama ikan masin sehingga sedikit garing dan naik aroma.
4. Masukkan nangka, garam, serbuk perasa dan air gaul hingga rata. Siap utk dihidang dan d makan..

Selamat mencuba!! (^_^)


No comments: