Journal 2012 ~ #330

Hi uols, utk sekian lama x sempat nk update weblog ni.. well ari i baru nk balik KL terpaksa extand cuti atas sebab2 kesihatan yg x begitu mengizinkan. Walaupu  kehidupan mesti diteruskan.

Oklah aku nkc citer cikit pasal kidney stone yg aku hadapi baru2. Baru arini aku ada kekuagan nk bercerita n share pd uols, sblom ni mcm x bleh terima kenyataan bila menghadapi kidney stone. Tp pd hakikatnya kena terima jg ketentuan ilahi, menurut doktor kidney stone aku ni berkemungkinan besar berulang so aku kena berjaga-jaga nk kawal pemakanan aku spanjang hayat. Bagai satu mimpi ngeri bila doktor kata sedemikian. Well perkara yg aku takuti kini berulang lg sbenarnya.

Pada awalnya pemeriksaan awal doktor mngatakan teda kesan atau tanda2 kidney stone, so bleh balik rumah... I'm so happy, baru sehari duk rumah tiba2 aku mengalami kesakitan d bahagian bawa perut seolah2 nk buang air kecil pun x lancar.... sakit teramat sgt well aku ambik keputusan utk terus ke poliklinik berhampiran then pada awalnya buat sinar x-ray mng x berapa nampak, oleh kerana doktor tidak berpuas ati dia mengambil keputusan utk membuat ultrasound. Finally problem it finding, seriously kidney stone again. Now terpaksa kena tahan kt klinik tu mula2 dia bagi makan ubat utk pecahkan kidney stone tu tp size x berubah finally jalan terakhir dgn 2 choice operation or laser operation, so i think much better laser operation rite lgpn nk pecahkan kidney stone jer cost utk rawatan tersebut mng la mahal nasib baik ada saving n insurans polisi kurang juga beban yg di hadapi. Tanpa membuang byk masa finally laser operation pon d lakukan hopely berjalan dgn lancar.
Alhamdulillah.. finally kidney stone da d keluarkan but now aku skg ni terpaksa bergantung dgn ubat bagi tujuan pembersihan buah pinggang. Tp luckly doktor kata buah pinggang ku bernasib baik sbb x mengalami kompilkasi, and also thank to Allah cos bless me always. Fuh!! Rawtan rutin kena teruskan atleast 2 bulan skali kena buat treatment bg memastikan kidney stone x berulang lg. So uols jgn abaikan kesihatan ok, jg buah pinggang uols rajin2 minum air masak or yg terbaik air mineral.. :-)

No comments: