Journal 2015 - # 911

Salam Perpaduan Salam Perjuangan!

Rangkaian Kedai/ Kantin Milik BTC Sabah TAMAK! CEKIK DARAH!

Assalamualaikum! Hi uols! Agak lama tak update weblog ni dik kerana sibuk fokus dengan urusan bisnes yang baru nak up dan mula mendapat tempat di bumi Sabah ni, Alhamdulillah! So pada uols nak beli simkad #Onexox jangan segan silu call/sms/whatapps sj aku di talian +60108388497 okeis!!

Okeylah aku sebenarnya bukan nak berceloteh pasal bisnes aku sj, tapi aku nak cerita pasal Rangkaian Kedai/ Kantin milik kumpulan BTC Sabah yang semakin menjadi-jadi perangai menaikkan harga sesuka hati mereka. Mula-mula tidaklah terasa sangat, sebab faham dengan keadaan ekonomi masa kini tapi apa yang buat aku mula naik angin dan mula cuak harga sebotol yogurt yg berisi 700g menjadi mahal semahal alam!! Wahhh!! Ini memang cukup melampau buat pengguna yang memang tegar dengan yogurt dan tahu harga pasaran sebenar daripada kedai runcit sampailah supermarket, beza harga di semenanjung sampailah ke Sabah. Aku ada cerita dan pengalaman sendiri!

Huhhh!! Mesti korang tak percayakan bila aku cakap kat Kantin Hospital Queen Elizabeth 1 (HQE1) mahu pun HQE2 memang tak masuk akal!! Sebotol termasuk tax GST RM8.25 sebotol harganya RM7.80 jika tak termasuk GST! Kalau di supermarket Giant Hypermarket 1Borneo kesemua perisa yogurt termasuklah yang asli brand Marigold baru berharga RM5.79 sebelum GST RM5.46. Itu boleh dikatakan hypermarket kalau nak kira kos sewa bangunan pun lebih mahal. Lain pula cerita kat CKS Supermarket Jalan Sulaman Sentral, harga yogurt band yang sama pun masih pada harga yang rendah tidaklah mencecah sehingga RM6.00 doe!!


Oleh kerana tak puas hati aku buat aduan kepada #KPDNKK untuk kes kenaikan harga yang tidak munasabah langsung! Seolah-oleh mereka fikir mereka bertapak lama di bumi Sabah ini dan terkenal mereka tidak mematuhi harga yang ditetapkan. Ramai juga kawan-kawan kata memang kantin HQE1 & 2 milik rangkaian BTC Sabah ni harganya memang mahal nak mampus!! Wooow!! Begitu pula cara mereka nak kaya! Cekik darah pelanggan!! Non-sense!! 
Surat pemberitahuan daripada KPDNKK
Ini perbualan aku melalui aplikasi WhatApps
dengan kakitangan KPDNKK bila mereka
meminta aku sent resit pembelian.
Kepada mereka-mereka diluar sana, jika anda berkunjung ke mana-mana saja rangkaian BTC Sabah ataupun mana-mana kedai runcit, supermarket, hypermarket! Kalau anda rasa barang yang diniagakan itu terlalu mahal daripada harga biasa jangan malu, jangan segan dan yang paling penting jangan takut untuk laporkan kepada pihak berwajib! Tunaikan tanggungjawab kita sebagai pengguna! Kuasa ditangan kita! Siapa mereka tanpa pengguna! Kita mampu BOIKOT!! Bukan tujuan untuk menjatuhkan tetapi mengajar peniaga jangan bersikap TAMAK dan mengambil kesempatan untuk menaikan harga sesuka hati!! So jalankan tanggungjawab anda sebagai pengguna yang BIJAK! 

Untuk sebarang aduan anda boleh melayari beberapa laman sesawang untuk membuat aduan

  1. KPDNKK: http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/eaduan/aduanbaru.php?lang=2
  2. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM): http://ppim.org.my/v3/
Kalau bukan kita siapa lagi, so kita harus bertindak, Hmm.. last week wakil KPDNKK Kota Kinabalu telah lakukan siasatan di kantin HQE1 dan siasatan dalam tindakan pihak KPDNKK!! PESANAN kepada BTC Sabah!! Sekali dua bolehlah uols buat buat the 3rd times sorry!! Aku bukan pengguna yang suka kena tipu oleh golongan macam korang sebab aku pun berniaga juga!!!!

No comments: