Journal 2011 ~ #239

Dah 6 tahun aku bekerja dengan company aku ni, mcm2 perangai aku tgk n perhatikan dah masak dgn perangai masing2. Walaupun bulan posa tp seharusnya aku kena luahkan juga dlm weblog aku ni. Sbb aku dah naik menyampah dgn org-org di sekeliling aku ni, baik bos, baik anak buah n baik kawan2 yg ada, baik yg muda n baik yg tua. Depan kita buat2 baik tp belakang kita BOO SIT!! mgata, mgumpat, n memburuk2 kn kita. Bukan bleh simpan rahsia ada jer yg hendak di katakn x kira lelaki atau pompuan.
Bukan setakat tu jer, klau baik x pe ni serupa jer dgn perangai tu. Ada yg bagi nasihat mcm tu la mcm ni la tp sebenarnya diri sndiri?? lebih teruk dr aku sbenarnya, so cermin diri sblom nk nasihatkn org yer!! Ada yg lebih dasyat lg.. mulut mcm longkang suka cr jd batu api atau jd kaki bodek bos pon ada, siap jd agen spy kt bos lg. Apa yg kita ckp apa yg kita buat sume report kt bos HUH!! bagus betul mcm taik jer aku tgk. Klau da tua tu buat la perangai baik2 jd contoh yg baik tp ni x makin tua makin kurang ajar sbenarnya x berakal HOTAK kt lutut.

Malahan ada plak yg suka citer hal kt umah kt opis ni, klau setakat sekali dua x pe ni hari2 naik pekak kt telinga aku ni duk dgr walaupun x bercerita dgn aku tp aku yg mendengar ni hmm naik bosan. Mcm x de rasa hormat betul terhadap family dia sndiri asyik nk citer jer dgn org. Mintak2 aku klau esok da kawin x mo jd mcm tu. Sebenarnya aku da serik da bila citer hal2 mcm ni dgn org sbb aku rs bkn org nk dgr dgn baik tp pasti akan citer kt belakang dgn org lain, so jd la citer tu panjang berjeler lepas ni.

Ada plak yg kita tegur, buat aduan pelanggan bos backup n anak buah plak naik minyak x sedar ker perkhidmatan yg ko bagi tu mcm APA?? siap kata BIG BOS puji yg terbaik adoiii!! x bleh pakai punya kenyataan. KALAU RASA DA BOS TU PUJI BAIK KO JAGA LA REPUTASI KO DGN BAIK INI TAK!! KALAU TAK MCMNA ORG BLEH COMPLAINT!! SIAL!! Yang bos tu pon sama suka back up anak buah cuba skali skala tegur terima dgn terbuka tp ini x, x mau terima teguran bagus sgt!! Bagi aku BAD SERVICE adalah!!

Staff kt opis aku ni suka ckp kuat2 menjerit2 pon ada gak klau dlm tepon mcm org dlm tepon 10 batu jauh nyer, korg x bleh ker ckp pelan2 ckit mnganggu org lain nk buat keje jer. MACAM PASAR pn ada!! SO tlg la hormat privacy org lain nk bekerja terutama skali klau time org lain dlm telefon kekadang x dgr apa org dlm tepon tu ckp sbb dgr suara diorg yg besar jer!! Yang nk bersembang tu tlg la dtg tmpt org tu ckp pelan2 ni x mcm pasar jer!! yg kt opis ni org terpelajar, terhormat tp perangai mcm org APA jer aku tgk!! bagus lg org KAMPUNG or org BODOH!! tau jg adap sopan n etika bercakap!!

Hmm.. x kurang hebatnya ada jg kekawan aku ni suka mngata belakang, FUHHH!!! yg tu mng best!! suka cr KEJELEKAN atau KEPELIKAN org lain, bila org tu pakai tu pakai ni sume SALAH!! aku tgk org2 tu yg mngata org HMM.. 2X5 jer ckp x serupa bikin, sedar2 la diri tu. MCM MAK AKU SLALU PESAN CERMIN DIRI SNDIRI SEBLOM CKP PASAL ORG LAIN!!

Company aku skg ni boleh di katakan international level jg la sbb satu dunia da kenal terutamanya dlm bidangn mikrokredit. Tapi yg sedihnya staff kt opis ni x pernah nk ambik berat atau ambik peluang penambahbaikan diri, terutama skali dari segi belajar bahasa english, nasib baik ler ada kekawan yg reti berbahasa english boleh la bantu. Klau dr segi berpakaian plak aku bg 2 kategori boys n girls.. yg boys nyer klau aku bg 1 hingga 5 aku bg 1.5 jer sbb kekadang aku tgk ada yg selekeh jg. Bukan minta korg pakai tie tp biarlah kemas n pakai la kasut bila berada d luar walaupun opis ni x pakai kasut ketika berada d dlm pejabat ni. Ok yg girl nya plak 1 hingga 5 aku bg 3.5 jer sbb pakai baju da ok da cuma, klau tgk dr segi penampilan boleh d kira dua tiga org jer yg nmpk kemas. Bukan sbb aku da pergi kursus grooming aku lebih kemas tp ni hakikatnya. cuba kita pergi mana2 bank atau company cuba tgk pekerja diorg mcmna mereka berpakaian. Ni tak aku tgk calit lipstik pon malas. Terutama skali org yg berdepan dgn org awam n PA kepada BIG2 BOS tu!! so ingat2kn diri tu utk rajin jgn MALAS!! X kira tua atau muda!!

Lagi satu penyakit n habit dalam opis aku ni, entah la aku x tau tmpt korg ada ke x de penyakit mcm ni. Kt opis aku ni ada staff yg suka sibuk hal org lain x kira hal peribadi org lain atau hal keje org lain. Kalau boleh sume bos dia nk control, tu termasuk la kaki ampuh!! ada lg yg dasyatnyer suka kacau keje org lain. BETUL2 X TAU MALU BETUL. Yang paling aku x suka, suka selongar bilik bos atau failing org lain tanpa minta kebenaran. TU MEMANG AKU PANTANG BETUL. Ko sape nk ambik keje org lain?? 

Yang x hormat org lain pn ada gak, aku jenis yg bkn suka nk level kn diri aku dgn staff2 yg lain tp bila ada staff yg level dia tu bawa dr aku boleh bckp kasar n herdik aku!! FUHHH!! mng KURANG AJAR. Sifat aku klau aku da terkena smpi mati aku ingat smpi mati aku x akan maafkn sbb perangai korg mcm tu! Aku slagi boleh hormat tu ckp baik dgn aku, aku cuba hormat org tu!!
So pada kekawan yg baca weblog ni, tlg cermin2 kn diri tu renung2 kn diri tu sblom korg bertindak!! sbb bkn org yg ada d sisi korg tu nmpk baik kt dpn jer.. kt belakang korg tu ntah mcmna?? jd korg check2 la diri tu bkn org suka sume benda korg ada pd diri korg!! Tu sbb aku lebih suka menyendiri dr berkawan dgn org2 dlm opis buat hal masing2!! Klau tiap2 hari dgr tazkira dgr ceramah tp x de kesedaran diri pon x guna!! Cuba renung diri tu bersifat terbuka bila org tegur bukan niat org tu nk menjatuhkan korg tp utk kebaikan diri korg jg terutama skali imej company ni juga!! so korg ada HOTAK kor PIKIR LA SNDIRI!!

No comments: