Journal 2012 ~ #265

Media sosial menjadi pilihan utk wacana ilmu n politik ketika ini
 Hello uols, ari ni mungkin aku nk bercerita pasal politik? nmpk mcm berat n serius, so now we can't start to chat about that! baru2 ni aku mengikuti salah seorg pejuang politik parti pembangkang dr negeri kelahiran aku sndiri. Salah satu sbb aku mengikut perkembangan beliau dlm FB sbb aku ingin tau apa sbenarnya fahaman politik in that case aku sbenarnya bukan meminati mna2 fahaman politik sama ada parti pemerintah atau parti pembangkang sbb bg aku itu bkn sesuatu yg mudah utk mengikuti mna2 fahaman, tambahan nya lagi aku cukup bosan dgn keadaan politik negara ini walaupun aku tahu keadaan politik nmpk baik ketika ini. Lagi satu aku cukup benci bila ada sesetengah parti bila bersidang suka menunding jari sana sini. Aku memang bosan dgn semua ini tp kenyataannya memang mcm tu pon!!

Berbalik pd cerita td aku mengikuti beliau sbb aku tgk cr perjuangan yg cuba di juangkan oleh beliau, skali skala ada kebenaran tp sometime its was make me can't believe that everything will come true like a dream. So apa skali pn fahaman politik sesorg itu tidak menjadi mslh, tp apa yg mnjd mslh sbenarnya ialah para pengikut fanatik n penyokong yg overacting pd aku yg mbuat perjuangan sesorg tu jd terbantut n jd kotor. Kesian pd mereka2 yg cuba memperjuangkn fahaman parti politik mereka. Cukup terkilan bila ada pengikut hanya memikirkan soal apa yg pemimpin mereka nyatakan tetapi menafsir sebaliknya, sesungguhnya pd pandangan sesorg itu mungkin ia mahu kita berfikir yg baik n yg buruk, mungkin beliau ingin kn pandangan yg bernas bknnya kritikan yg sama skali x bleh pakai langsung like rubbish!!.

What i can't say, political always like that, org mcm aku ni terutama golongan mudah hanya memerhati dr jauh n pemikiran mereka menilai yg mna yg baik n yg mna buruk, so ms PRU nnti baru tahu apa yg golongan muda ni mahukn. Isu ketika ini terlalu byk student IPTA yg terlibat dgn perhimpunan haram yg cuba menyampaikan suara mereka namun ada x mereka fikirkan masalah keselamatan mereka kelak? masa depan mereka? n keluarga mereka akhirnya? sometime aku memikirkan adakah mereka ini melakukan sedemikian atas sbb terpaksa ataupun suka2?

Pada aku student punya hak n cara utk bersuara tp bukan melalui perhimpunan haram! Bila d kasari oleh pihak  berkuasa mulalah kata pihak berkuasa tu balaci pd parti memerintah, pak turut parti itu ini, tp sbenarnya siapa yg memulaknnya? tepuk dada tnya minda, Jika benar uols student terpelajar n berpendidikan kenapa bertindak sedemikian (ISU pelajar UPSI d belasah Polis).

Ketika Pemimpin tersebut melalui FB beliau berkata pd aku dgn mention nama aku ketika itu menyatakan kpd aku "Kejatuhan taraf pendidikan Negara diantara lain disebabkan oleh cara berfikir yang terlalu terkongkong. Pendidikan bukan hanya tertumpu kepada apa yang guru atau pensyarah beri pada kita..." Aku kurang setuju dgn kenyataan tersebut. Pelajar @ Student bkn seperti apa yg mereka nyatakan, bkn aku x pernah jd student pemikiran aku x pernah d kongkong malahan pemikiran pelajar slalu d dorong dgn pertanyaan, pemerhatian n penelitian politik semasa. Bkn semua student yg slalu jd tunggul itu hanya menurut kata tetapi student tunggul itu slalunya akan berfikiran lebih waras dr melakukan perkara2 yg menyusahkan diri mereka. Lihat pd mereka2 yg hanya tau bercakap tanpa memikirkan soal remeh temeh adakah mereka itu berjaya dlm hidup? Mungkin ada tp x semua?

"Memerhati saja tanpa tindakan tak cukup bila melibatkan hak anda.persoalannya patutka keganasan dilakukan.pemikian diterjemahkan dengan perbuatan." ini adalah salah satu post dlm FB dr pengomentar beliau.  So perlukah melakukan sedemikian sedangkan Malaysia telah mengecapi kedamaian melalui penyatuan perkauman anatara satu sama lain lebih 50 tahun lalu? Sometime org2 sedemikian tidak pernah mahu memikirkan visi, misi n wawasan lebih mendalam. Klau pemimpin boleh memikirkan kebajikan masyarakat kenapa kita sbg rakyat tidak memikirkan hal ini. Ya Allah apa sudah jd sebenarnya?

Sbb itu aku lebih suka memikirkan kemajuan diri n pengorbanan aku pd negara utk memajukn ekonomi n kejayaan negara. Org2 yg hanya overacting pd pemimpin spt Pemimpin yg aku ikuti perkembangan beliau itu yg sebenarnya merosakkn demokarasi yg tersedia terhampar d hadapan kita ketika ini. Jika mereka ini yg memutar belitkan fakta n rencana mereka2 ini sbenarnya gunting dalam lipatan. Bkn salah pemimpin tetapi org2 yg overacting ini yg sebenarnya patut memikirkan kedudukan mereka. Pemimpin hanya mengeluarkan idea n membantu utk membangunkan rakyat, bangsa n agamanya bkn melalui pemikiran org2 seperti aku ni yg hanya tahu bercakap atau mengkritik berlebih2an.

kesejahteraan rakyat adalah tanggungjawab seorang pemimpin, dari Ibn umar r.a berkata : saya telah mendengar rasulullah saw bersabda : setiap orang adalah pemimpin dan akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannnya. Seorang kepala negara akan diminta pertanggungjawaban  perihal rakyat yang dipimpinnya. Seorang suami akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri yang memelihara rumah tangga suaminya akan ditanya perihal tanggungjawab dan tugasnya. Bahkan seorang pembantu/pekerja rumah tangga yang bertugas memelihara barang milik majikannya juga akan ditanya dari hal yang dipimpinnya. Dan kamu sekalian pemimpin dan akan ditanya (diminta pertanggungan jawab) darihal hal yang dipimpinnya. (buchary, muslim)

Bkn senang utk menjadi pemimpin oleh itu kita sbg org yg menyokong pemimpin patut tahu apa yg kita inginkan drpd pemimpin seharusnya mengingati n sentiasa membantu mereka melancarkan kerja mereka bkn mengusutkn apa yg telah terkusut. Maka itu, pemimpin jg seharusnya lebih adil dan dilarang bersikap birokasi. ‘Aisyah r.a berkata : saya telah mendengar rasulullah saw bersabda di rumahku ini : ya allah siapa yang menguasai sesuatu dari urusan umatku, lalu mempersukar pada mereka, maka persukarlah baginya. Dan siapa yang mengurusi umatku lalu berlemah lembut pada mereka, maka permudahlah baginya. (hr. Muslim)



So pada uols sume, tepuk dada tnya minda, cuba fikir n renungkn adakah tindakan kita itu betul atau tidak? Jangan hanya tahu bercakap tp sebenarnya lebih alpa dgn sume yg ada. Jika benar ingin memperjuangkan sesuatu ideologi plz make sure guna saluran yg betul bkn cara yg salah yg lebih byk mengundang masalah. Adiossazz!!

No comments: